فرش افشان

فرش های افشان در قصرفرش

امروزه طرح های ماشینی به 3 دسته تقسیم می شوند: بخش اول این فرشها را معمولا علاقمندان به دکوراسیون سنتی استفاده می کنند.

بخش دوم را فرش ماشینی مناسب با دکوراسیون مدرن یا اسپورت تشکیل می دهند و بخش سوم مربوط به تلفیق سنتی و مدرن است، طراحی طرح افشان در گروه سوم جای دارد .

طرح افشان معمولا از یک نوع گیاه یا پرنده در طراحی خود استفاده می شود که این طرح ها به هم متصل است و قلم طراح از ابتدا تا انتهای طرح روی نقشه می ماند مگر اینکه بخواهد شاخ و برگ استفاده در طرح را طراحی کند. به همین دلیل به چنین طرحی فرش افشان گفته می شود به معنی آشفته و پخش گیسو.

طرح افشان دارای هارمونی وتوناژ خاصی در طراحی خود است که به دکوراسیون منزل شما زیبایی خاصی می دهد .

 درباره فرش ماشینی افشان باید گفت که این قالی ها به علت تداوم قالیبافی هنوز هم بافت می شوند و دارای کیفیت و طرح های زیبایی هستند که هر مشتری را به خود جذب می کند

حنس نخ خاب یا همان نخی که در سطح قالی استفاده می شود از الیاف 100 درصد اکریلیک هیت ست است که این جنس مانع پرز در فرش می شود. جنس پود طرح افشان از جنس فلامنت و نخ تار از جنس پلی استر پنبه است .

علت نامگذاری فرش طرح افشان چیست؟

حذف ترنج وسط از نقشه فرش و خلق طرح افشان، چشم انداز متفاوت و جدیدی را پیش روی هنر و صنعت فرش ایرانی قرار داد. شاید برای درک بهتر محتوا و معنای طرح و نقشه این فرش بتوان به عنوان یک ویژگی به پیوستگی و انسجام طرح و نقشه افشان اشاره کرد. به گونه ای گفته می شود در طراحی این نقشه گویا طراح از ابتدا تا انتها قلم خود را از روی کاغذ بر نداشته است و طرح و نقش فرش و تصاویر گلها و برگ ها بر روی فرش افشانده شده است. و به همین دلیل طرح افشان، نامیده می شود.

ویژگی و خصوصیات فرش طرح افشان چیست؟

1- از جمله خصوصیات و ویژگی های طرح افشان همانگونه که در بالا نیز بدان اشاره شد، پیوستگی و انسجام طرح و نقشه این فرش است به گونه ای که انسان گمان میبرد، طراح آن از ابتدا تا انتها، قلم خود را از روی کاغذ و بوم نقشه بر نداشته است.

2- ویژگی دیگر طرح افشان که آن هم نشان از آشنایی زدایی و متفاوت بودن این طرح با طرح های پیش از خود دارد، عدم قرینگی بین طرح و نقشه گل ها برگ هاست. همانگونه که میدانید، قرینگی ویژگی بارز هنر فرش و معماری کلاسیک ایرانی است. به گونه ای که در بسیاری از طرح و نقشه های جدید فرش ماشینی و دستباف همچنان، این قرینه بودن به چشم می خورد. اما این قرینه بودن نصفه فرش با نصفه دیگر (قرینه بودن بالا و پایین و چپ و راست)، در طرح افشان وجود ندارد.

3- سومین و مهمترین ویژگی طرح افشان که در قسمت “دکوراسیون” نیز به آن خواهیم پرداخت، این است که به دلیل نبودن لچک و ترنج، این طرح نقش مهمی در بزرگ نشان دادن فضا و محیط خانه، اتاق و یا حتی محل کار شما دارد.

فرش طرح افشان حیوانات یا حیوان دار :

شکارگاه

در این طرح حیوانات وظیفه و نقش اصلی را در شکل گیری طرح فرش بر عهده دارد و تصویر آن بیشتر از دیگر عناصر به چشم می آید.

فرش طرح افشان ترنج دار :

ترنجدار

همانگونه که از نام آن پیداست بر خلاف کارکرد اصلی طرح افشان که در ابتدای ورودش در مقابل طرح های ترنج دار، خود را به عنوان یک طرح بدون ترنج مطرح نمود، اما در ترکیب این طرح یک ترنج نیز در وسط فرش به چشم می خورد که اطراف آن گلهای افشان پراکنده شده اند.

فرش طرح افشان ختایی :

ختایی

به ساقه هایی که شکلی ریسمان مانند دارند و غنچه ها، گلها و برگها روی آن قرا می گیرند و بخشهایی از این ساقه ضخیم تر و قسمت‌هایی از آن نازک تر است نقش ختایی گفته می شود که در ترکیب با گلهای افشان، طرح افشان ختایی را به وجود می آورند.

فرش طرح افشان دسته گل :

دسته گل

در این طرح دسته گل ها و بته های کوتاه درختچه مانند که کومه نامیده می شوند، جزو نقوش و تصاویر اصلی اند.

فرش طرح افشان بندی:

افشان بندی

این طرح دارای گل هایی است که با یکدیگر در ارتباط هستند. منظور از طرح بندی در نقشه فرش طرحی است که در آن یک طرح یا نقش کوچک در متن فرش مدام تکرار می شود. در طرح افشان بندی نیز گلهای افشان به گونه ای نسبتا منظم تکرار شده اند به طوری که به نظر میرسد کل نقش فرش یک طرح کوچک است که تکرار شده است.

فرش طرح افشان گل اناری :

گل اناری

نقوش گل اناری نیز که در معماری و هنر فرش ایران شناخته شده اند به دلی شباهتشان به گل انار یا گلنار به این نام شهرت یافته اند. استفاده از این نقش گل اناری در ترکیب با نقشه افشان، افشان گل اناری را به وجود آورده است.

فرش طرح افشان شکسته :

شکسته

طراحی زمینه این فرش با خطوط شکسته همراه است و از همین رو به این شهرت یافته است.

فرش طرح افشان شاخه پیچ :

شاخه پیچ

طرحی که در آن به نظر میرسد شاخه ها به هم پیوستگی دارند و به اصطلاح به هم پیچیده اند.

در همه موارد فوق وقتی صحبت از طرح افشان در ترکیب با طرحی دیگر می شود، منظور این است که گلها و شاخ برگ ها در تمام فرش افشان شده اند. البته آنچه که امروزه در صنعت فرش ماشینی و در میان عامه مردم رواج دارد و در محصولات قصرفرش نیز مشاهده می شود این است که عموما به هر فرشی که در آن از گل و شاخه و برگ استفاده شده باشد و ترنج وسط نداشته باشد، طرح افشان گفته میشود.

هماهنگی نقشه طرح افشان قصرفرش با اندازه فضای مورد نظر (دلباز نشان دادن فضا)

پیش تر نیز به این نکته اشاره کردیم که طرح افشان به دلیل اینکه معمولا فاقد ترنج وسط میباشد، محیط و فضایی را که در آن قرار گرفته بزرگتر نشان می دهد.

نکته دوم این است، رنگ های روشن نیز باعث بزرگتر نمایش داده شدن فضا می شوند . پس تا اینجا می توان گفت طرح افشان زمینه کرم یا زمینه روشن، فضای منزل شما را روشن تر نمایش می دهد.

نکته سوم اینکه اگر فرش بدون حاشیه باشد یا حاشیه آن به گونه ای باشد که به چشم نیاید (مثل زمانی که رنگ پس زمینه حاشیه فرش نیز با رنگ اصلی زمینه فرش یکسان باشد) نیز فضای خانه و یا محل کار شما را بزرگتر نشان می دهد. بنابراین می توان اینگونه خلاصه کرد که طرح افشان زمینه کرم حاشیه کرم نسب به دیگر رنگهای زمینه طرح افشان، تاثیر بیشتری در بزرگتر نشان دادن محیط و فضای مورد نظر شما دارد.


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.